Peter Kuiper, voor oog en oor

Nieuwe bril, contactlenzen of hooroplossing? Bij Peter Kuiper, dé opticien en audicien bent u aan het juiste adres.

U wilt toch ook de beste prijs voor uw oud ijzer en metalen? Bekijk onze prijzen!

Koffie, Lunch, Borrel & Diner! Met de kinderen of met een groep, bij Eetcafé De Lachende Koe in Harlingen kan dat.

Bij Plus Lunenborg: meer dan 100 aanbiedingen voor maar 1 Eurootje!

Regionaal uitzendbureau met verantwoordelijkheidsgevoel. Alinex is de regionale leverancier van flexibel personeel en 24/6 bereikbaar.

Scheiden vanaf € 130,= all inn vraag naar de mogelijkheden. Locaties in Harlingen en Bolsward. Gratis inloopspreekuur!

Het bergingsbedrijf voor Noord-West Friesland, Terschelling en Vlieland.

Plaats zelf je activiteiten op dé Harlinger UITagenda! Heb je nog geen account? Registreren is makkelijk en supersnel!

Hier vindt u alle informatie over de verschillende producten en diensten van de gemeente Harlingen.

Vanaf 1 april 2017 gaat de bouw weer los en zijn we open voor publiek. Kom kijken en klim aan boord. Tot dan!

Wil jij werken bij een van de WestCord Hotels op Vlieland, Terschelling of Ameland? Bekijk de actuele vacatures bij WestCord Hotels op de Wadden. Solliciteer direct!
Lees verder...

Young Solar Vestdijk doet het prima bij zonnebootrace Lelystad.

13-06-2017

HARLINGEN - Teamcaptain Remco Bronger van Young Solar Vestdijk doet Raceverslag van zonnebootrace Lelystad.

Vrijdag 9 juni:

Vandaag was het alweer tijd voor het tweede raceweekend van de Young Solar Challenge. In de ochtend hebben we alle spullen ingeladen en hebben we de boot op de trailer gezet. Vanwege het slechte weer zijn we om half 2 vertrokken i.p.v. om half 1. Aangekomen in Lelystad was het een kwestie van boot afkoppelen, boot gereed maken en de camping inrichten.

In de tijd tussen het weekend in Akkrum en in Lelystad hebben we druk gezocht naar het probleem dat ervoor heeft gezorgd dat de motor soms uit viel. Accu’s hebben we laten checken maar daar was niks mis mee. Wel kwamen we er achter dat de zekering van de lader doorgebrand was, waardoor de accu’s waarschijnlijk niet compleet opgeladen zouden zijn geweest bij de vorige races. Met dank aan Wijnholt Service hebben wij een nieuwe lader gesponsord gekregen. We hebben ook elektronisch alles gecheckt en eventueel aangepast. Met deze verbeteringen hadden wij gehoopt dat het probleem opgelost zou zijn.

Verder is er deze dag niet veel bijzonders gebeurd. De boot is opnieuw kort gekeurd op gebied van veiligheid en daarna hebben we ’s avonds de boot te water gelaten om onze vervangende schipper even te laten varen. Tot zo ver geen problemen ondervonden.

Zaterdag 10 juni:

Vandaag was het vroeg opstaan, want om 9 uur moesten alle boten aan de start liggen voor de trial. Dus, wakker worden en op naar de boot. Aangekomen bij de boot hadden we nog een klein stress momentje. De lader gaf aan dat hij nog niet compleet opgeladen was. Vandaar dat we hem zo lang mogelijk op het droge hebben gehouden zodat we hem nog tot het uiterste op konden laden. Gelukkig is het gelukt om ze volledig op te laden.

Als eerste stond dus de trial op het programma. Dit houdt in dat alle teams vijf rondes van elk 2,45 km moeten afleggen. De snelste tijd is hiervoor bepalend. Er wordt gestart in groepen van vijf a zes boten die per 2 minuten vertrekken.

Wij zaten in de eerste groep en mochten dus als eerste van start. Na de start zijn we achter de tweede boot gaan varen, om op deze manier in zijn slipstream te varen waardoor er zo weinig mogelijk energie wordt verbruikt. Na de eerste ronde zijn we gaan inhalen totdat we op de tweede positie lagen. Dit hebben we volgehouden tot de vierde ronde en ons plan was om de koploper de laatste ronde in te halen zodat we op de eerste positie zouden belanden. Helaas begon de motor in de vierde ronde weer uit te vallen. Hierdoor liepen we uit op onze voorganger en werden we ingehaald. Uiteindelijk waren we van onze startgroep als 3e gefinisht. Aangezien het om de snelste tijd ging was dit nog niet de definitieve uitslag. Er moesten immers nog vier groepen finishen. Er is na ons maar één team tussen gekomen en dus is de 4e positie voor ons!

Na de trial was het 3 uren wachten tot de sprint. In de tussentijd begon de trial voor de topklasse zonneboten. Dit was het perfecte moment om ons geheime wapen tevoorschijn te halen: twee schermen met reflecterende dekens zodat we het zonlicht dubbel benutten. Zelfs teamleden van het team van de TU Delft vonden dit een interessant idee.

Er was voor ons maar één doel, namelijk in de top 6 belanden zodat we stijgen in het klassement. Deze sprint was anders dan de vorige. In tegenstelling tot in Akkrum was het nu een 1 tegen 1 sprint. Ieder team had twee sprints tegen hetzelfde team waarvan uiteindelijk de gemiddelde tijd zou worden berekend. Wij mochten als 3e tweetal sprinten tegen het Emelwerda College uit Emmeloord. In de eerste heat was het heel spannend: We liepen de hele tijd gelijk met onze tegenstander waardoor het uiteindelijk nog net geen fotofinish werd. Helaas was het Emelwerda College net een beetje sneller waardoor we de eerste heat hebben verloren. Nadat elk team heeft gesprint was het tijd voor de tweede heat. Vol spanning zaten we op de pier toe te kijken of we het deze keer wel zouden winnen. Tot ons verdriet hadden we de pech dat de motor in deze heat uitviel waardoor we 3 seconden aan tijd hebben verloren. Zoals we zelf ook al hadden bedacht was dit te veel om ons te kwalificeren voor de kwartfinales.

Al met al hebben we een 15e positie op de sprint behaald en een 4e positie op de trial. Dit brengt ons tot een 9e plek in het dagklassement. Helaas lager dan de 6e positie van Akkrum. Al met al zijn we tevreden met onze 4e positie en moeten we leven met de pech die we hebben ondervonden.

Het is mogelijk om tijdens de racedagen een protest in te dienen tegen een team als een team denkt dat er een regel is overtreden. Dit is deze dag maarliefst vijf keer gedaan. Waarvan één tegen ons. Volgens het D’oultremontcollege zouden wij, het Leeuwarder Lyceum en het Bogerman College uit Sneek de tweede boei in de eerste ronde aan de verkeerde kant hebben genomen. Wij zijn zelf de eerste rondes gewoon achter onze voorganger Bogerman aangevaren dus hadden zelf geen idee dat het anders moest, totdat we zagen dat anderen hem wel via de andere zijde namen. Uiteindelijk heeft de jury ons en de twee andere teams hiervoor één strafpunt gegeven.

Al met al kijken wij terug op een prima weekend! Over drie weken mogen we weer, dan in Oosterwolde. Tot die tijd zullen we veel testvaren en alsnog het probleem op zien te sporen.

Remco Bronger,

Teamcaptain Young Solar Vestdijk.

Onderwijs Sport & Recreatie

Meer nieuws

Fotoclub Kimswerd op Vlieland

13-06-2017

HARLINGEN - Fotoclub Kimswerd is onlangs een dagje naar Vlieland geweest.

De maandag van het Lanenkaatsen

HARLINGEN - Na de laatste voorbereidingen staat iedereen weer te popelen om los te gaan op de Lanen.

MAH gaat solar

13-06-2017

HARLINGEN - Afgelopen weekend was in Lelystad de 2e wedstrijd van het NL-kampioenschap voor de Young Solarchallenge.

Reacties

Vogelaar Audio Vogelaar Audio De Jager Accountancy B.V. De Jager Accountancy B.V. Eetcafé De Lachende Koe Eetcafé De Lachende Koe Zwembad Het Derde Haad Zwembad Het Derde Haad Brasserie de Jasmijn Brasserie de Jasmijn Eetcafé Nooitgedagt Eetcafé Nooitgedagt Expert Hogerhuis Expert Hogerhuis Hotel Café Restaurant "Zeezicht" Hotel Café Restaurant "Zeezicht" ForHim Menswear ForHim Menswear Visie Events Visie Events Strandpaviljoen 't Zilt Strandpaviljoen 't Zilt Hubo-Faber Hubo-Faber Haarmode Cats Haarmode Cats Plus Lunenborg Plus Lunenborg Joachim de Ruijter Fotografie Joachim de Ruijter Fotografie Fotografie Dorus Fotografie Dorus Hema Harlingen Hema Harlingen Salon & Parfumerie Rona Salon & Parfumerie Rona BENG Evenementen BENG Evenementen Copini Opticiëns Copini Opticiëns De Lichtboei De Lichtboei Albert Heijn Harlingen Albert Heijn Harlingen Jumbo Olaf Hermus Jumbo Olaf Hermus Ons Food&Wine Ons Food&Wine Dio Jurien Dio Jurien Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen Zensa Moda Zensa Moda Faber Lederwaren en Bijouterieën Faber Lederwaren en Bijouterieën Atelier de Groot Atelier de Groot Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Almamater Almamater Karsten Wonen Karsten Wonen Anna Casparii Hotel Café Restaurant Anna Casparii Hotel Café Restaurant Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas IJssalon Min12 IJssalon Min12 Wereldwinkel Harlingen Wereldwinkel Harlingen Harlinger Poffertjeskraam Harlinger Poffertjeskraam Peter Kuiper, voor oog en oor Peter Kuiper, voor oog en oor
Expert Hogerhuis Expert Hogerhuis Atelier de Groot Atelier de Groot VVV Harlingen VVV Harlingen Faber Lederwaren en Bijouterieën Faber Lederwaren en Bijouterieën Wereldwinkel Harlingen Wereldwinkel Harlingen Plus Lunenborg Plus Lunenborg Fotografie Dorus Fotografie Dorus Eetcafé Nooitgedagt Eetcafé Nooitgedagt Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Hubo-Faber Hubo-Faber Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen