Wil je varen?

Wil je varen?

Op zee of in de binnenvaart? Wij leiden op van matroos via stuurman en machinist naar schipper of zelfs kapitein op zee!
Lees verder...
Een gezellig avondje uit!

Een gezellig avondje uit!

Koffie, Lunch, Borrel & Diner! Met de kinderen of met een groep, bij Eetcafé De Lachende Koe in Harlingen kan dat.
Lees verder...
Visser ATR

Visser ATR

U wilt toch ook de beste prijs voor uw oud ijzer en metalen? Bekijk onze prijzen!
Lees verder...
Eurootje!

Eurootje!

Bij Plus Lunenborg: meer dan 100 aanbiedingen voor maar 1 Eurootje!
Lees verder...
Alinex

Alinex

Regionaal uitzendbureau met verantwoordelijkheidsgevoel. Alinex is de regionale leverancier van flexibel personeel en 24/6 bereikbaar.
Lees verder...
Grijmans advocaten

Grijmans advocaten

Scheiden vanaf € 130,= all inn vraag naar de mogelijkheden. Locaties in Harlingen en Bolsward. Gratis inloopspreekuur!
Lees verder...
C.L. International: Goed op weg

C.L. International: Goed op weg

Het bergingsbedrijf voor Noord-West Friesland, Terschelling en Vlieland.
Lees verder...
Harlinger Parkontbijt!

Harlinger Parkontbijt!

Reserveer nu alvast voor het Harlinger Parkontbijt - zaterdag 17 juni a.s.
Lees verder...
Gemeente Harlingen

Gemeente Harlingen

Hier vindt u alle informatie over de verschillende producten en diensten van de gemeente Harlingen.
Lees verder...
Herbouw Willem Barentsz

Herbouw Willem Barentsz

Vanaf 1 april 2017 gaat de bouw weer los en zijn we open voor publiek. Kom kijken en klim aan boord. Tot dan!
Lees verder...
Westcord Hotels

Westcord Hotels

Wil jij werken bij een van de WestCord Hotels op Vlieland, Terschelling of Ameland? Bekijk de actuele vacatures bij WestCord Hotels op de Wadden. Solliciteer direct!
Lees verder...

Lintje voor KNRM redders in Harlingen

26-04-2017

HARLINGEN - De heren Jelle de Jong (55) en Willem Koornstra (55) ontvingen bij de jaarlijkse Lintjesregen een Koninklijke onderscheiding voor onder meer hun verdiensten voor het reddingstation Harlingen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij.

Lintje voor KNRM redders in Harlingen Willem Koornstra & Jelle de Jong. Foto: Dorus Breidenbach

Toelichting Jelle de Jong

De heer De Jong is sinds 12 april 1994 vrijwilliger van het reddingstation Harlingen en heeft zich ontwikkeld als een bemanningslid van vaste waarde op de reddingboten. In de jaren die volgden heeft hij een aantal bewogen tochten meegemaakt, waaronder de tocht naar een neergestorte Cessna op de Waddenzee. Tijdens deze actie hebben de vrijwilligers veel moeite gedaan om de piloot uit het vliegtuig te krijgen, waarna ze hem een lange tijd hebben gereanimeerd. Helaas heeft de piloot het ongeval niet overleefd. Achteraf bleek de man in de lucht aan een hartaanval overleden te zijn. In de bijlage is een verslag van deze actie opgenomen. Ook was Jelle op 25 september 1996 betrokken bij het bergen van de 32 slachtoffers en de wrakstukken van de Dakota DC-3 die in de Waddenzee neergestort was. Een actie die op alle betrokkenen een diepe en blijvende indruk heeft gemaakt.

 

Zo’n 15 jaar geleden is hij op de terugweg na de Harlinger-Terschelling race samen met 2 collega’s met de reddingboot Abt omgeslagen op een hekgolf van de veerboot. Een ‘wijze les’ die gelukkig goed afliep door de opleiding en training die de vrijwilligers van de KNRM volgen. Naast zijn vrijwilligerswerk als opstapper is Jelle actief met het werven van donateurs voor de KNRM.

 

Jelle de Jong is in het dagelijks leven instructeur bij de politie, en geeft trainingen aan politiekorpsen, arrestatie eenheden, en ME korpsen. Na het besluit van de KNRM om de Griekse reddingmaatschappij te helpen bij het oprichten en opleiden van nieuwe vrijwilligers van een reddingstation op het eiland Chios, was Jelle dan ook een van de eersten die zich aanmeldden. In 2016 is Jelle op vrijwillige basis naar het Griekse eiland Chios geweest om vrijwilligers op te leiden op een vergelijkbare reddingboot als in Harlingen.

 

Varen is voor Jelle de Jong niet de drijfveer voor het reddingwerk. Het gaat hem om de persoon die hulp nodig heeft, de geredde. En het team dat het redden mogelijk maakt is voor hem een belangrijk onderdeel van het werk. Met zijn kennis en ervaring vanuit zijn beroepsmatig werk levert hij een belangrijke bijdrage aan het evalueren van de acties en trainingen.

 

Jelle de Jong is een vrijwilliger, die er indien mogelijk altijd is. Hij zorgt voor de sfeer in het team. Hij is netjes en schoon op alles. Zo was hij volgens oud schipper van de reddingboot Tjerk Hiddes, Gerrit Mulder, altijd bezig met het schoonhouden van de stuurhut, door bijvoorbeeld de rubberen ringmatten naar buiten uit te kloppen en de vloer te poetsen van de reddingboot.

 

Jelle is voor het reddingstation Harlingen de organisator van de uitjes voor de bemanning. Hij zorgt hij op creatieve wijze dat er een sterke teamspirit heerst, onder andere door het organiseren van een derde kerstdag. Dit alles uiteraard naast het daadwerkelijke reddingwerk waarbij hij altijd vooraan staat.

 

Jelle de Jong heeft op het moment van schrijven deelgenomen aan 453 acties, waarbij 1697 mensen veilig aan wal werden geholpen.

 

Reddingsacties en hulpverleningen

Hieronder een aantal acties waaraan Jelle de Jong heeft deelgenomen.

(Bron: De Reddingboot, verslag van de KNRM voor donateurs).

 

Dramatische vistocht

28/29 juli 1999

Den Helder, Harlingen, Terschelling en Vlieland – wind NO3

Om 23.45 uur ging de pieper voor de reddingboot van Den Helder, Dorus Rijkers, en de reddingboten van Harlingen Wiecher en Jap Visser-Politiek. Twee mannen en een kind van vijf jaar die waren gaan vissen op de Waddenzee, waren nog steeds niet teruggekomen en de familie had alarm geslagen. De Doris Rijkers werd ‘On scene coördinator’. Om 1.15 uur werd door het Kustwachtcentrum ook de helikopter van de Koninklijke Marine gealarmeerd. Toen het weer daglicht werd en de Marine helikopter inmiddels was afgelost door de SAR helikopter van de Koninklijke Landmacht werden ook de reddingboten van Terschelling en Vlieland, de Jan van Engelenburg en de Alida gealarmeerd. Inmiddels had men in het boothuis in Harlingen de coördinatie van de zoekactie overgenomen.

 

Om 6.45 uur vond de helikopter het omgeslagen bootje met twee opvarenden, beide hadden een reddingvest om. 10 minuten later is een zwaar onderkoelde drenkeling opgehesen en met spoed naar het ziekenhuis in Leeuwarden gebracht. Het jongetje was helaas al overleden. Hij droeg een reddingvest en was vastgebonden aan het bootje om afdrijven te voorkomen.

 

Terwijl de reddingboten van Den Helder en Vlieland zich om het jongetje en het bootje bekommerden, zijn de reddingboten van Terschelling en Harlingen verder gaan zoeken naar de derde drenkeling. Om 08.15 uur lokaliseerde de SAR heli de derde persoon, drijvend in zijn reddingvest. Ook hij bleek te zijn overleden. Het stoffelijk overschot werd door de reddingboot van Harlingen aan boord genomen en naar de wal gebracht. Rond 10.00 uur waren de reddingboten weer terug op de stations. In het boothuis van Harlingen werd lang nagepraat over deze actie waarbij twee slachtoffers te betreuren waren. In de periode daarna is nog veel contact geweest met de familie.

 

Vliegtuig stort neer

Harlingen 12 mei 2007 – wind ZW6

Uit het verslag van de schipper: Om 20:15 gebeld door het Kustwachtcentrum (KWC) met de melding dat er vanuit oostelijke richting een klein sportvliegtuigje vermoedelijk richting Harlingen vliegt en langzaam aan het dalen is. Dit alles onder begeleiding van 2 F16’s. Direct daarna gaat de pieper.

 

Bij aankomst in het boothuis horen en zien we 2 F16’s overvliegen met daartussen een klein sportvliegtuigje. De reddingboten Veronica en de Wiecher klaargemaakt en in opdracht van het KWC achter het vliegtuigje aan gevaren in westelijke richting Molenrak. Het zicht werd door een regenbui minder en op dat moment zagen we de vliegtuigen niet meer. Vlak daarna de melding dat het vliegtuigje vermoedelijk was neergestort in positie 53.11 N 05.17.06 O. We zijn daarna richting Blauwe Slenk gevaren richting opgegeven positie samen met de Veronica gelijk ter plaatse. Diepte ter plaatse op dat moment ongeveer 2 meter. 4 bemanningsleden op het vliegtuig gezet om het slachtoffer eruit te halen. Dit was slecht werken, door de harde wind liepen de zeeën over het toestel. Door middel van de draadtang heeft 1 van de bemanningsleden het raam van het toestel stukgeslagen. Daarna de veiligheidsriem doorgesneden en het slachtoffer uit het toestel gehaald. Direct het slachtoffer overgenomen op de Wiecher en op het achterdek begonnen met reanimeren.

 

De helikopter Pedro 2 zette op dat moment een redder op de Veronica, deze raakte gewond, waarna de arts ook op de Veronica werd gezet. Dit duurde even en daarna is de arts aan boord van de Wiecher gezet. De Veronica heeft de bemanningsleden van het toestel gehaald en de Wiecher is naar Harlingen gevaren waar 2 ambulances klaar stonden. Gedurende de tocht naar Harlingen (ongeveer 15 minuten) is om de beurt gereanimeerd. In Harlingen is het slachtoffer overgedragen aan de ambulanceverpleegkundigen. Vlak daarna kwam de Veronica ook retour station.

 

Auto te water

Harlingen 14 januari 2011: Inzet reddingboten Wiecher en Jap Visser Politiek en Veronica

Om 01.54 uur worden we gealarmeerd voor een auto te water. Een auto is op de west gaande rijbaan brug Kornwerderzand door de slagbomen geschoten en te water geraakt. Assistentie gevraagd door de brandweer. De reddingboten Wiecher en Veronica zijn uitgevaren en met 3 man met de auto ter plaatse gegaan en daar aangeschoven bij de Officier van dienst (OVD). De Wiecher gaat assisteren bij het oostelijke brug gat door de duikers bij te lichten. De Veronica maakt zoekslagen door de haven van Kornwerderzand. Het voertuig wordt gelokaliseerd door duikers van de brandweer. Het slachtoffer zit in het wrak bekneld. Besloten wordt om de redding te stoppen en over te gaan op de berging van het wrak. In overleg met Rijkswaterstaat en de OVD gaan we retour station. Tijdens de briefing van de actie nog even contact gehad met het Kustwachtcentrum en de Meldkamer Friesland. Deze waren zeer content met de prima samenwerking.

 

Toelichting Willem Koornstra

De heer WillemKoornstra is een creatieve, actieve zelfstandige ondernemer. Naast zijn drukke werkzaamheden is hij sinds 1 juli 1991 als vrijwilliger verbonden aan het KNRM reddingstation Harlingen. De redding van een baby in 1994, die hij 12 jaar later in 2005 nog eens redde is een actie die hij niet snel zal vergeten. Ook de tocht naar een neergestorte Cessna op de Waddenzee heeft diepe indruk op hem en alle betrokken bemanningsleden gemaakt.

 

Bemanningslid bij de KNRM betekent 24 uur per dag/7 dagen in de week leven met een pieper aan je broekriem. Dit heeft niet alleen impact op het dagelijks leven van de vrijwilliger, ’s avonds borreltje laten staan, niet weggaan bij slecht weer, maar ook op het gezinsleven.

 

In 2008 heeft Willem in verband met drukke werkzaamheden een stapje terug gedaan en is hij van plaatsvervangend schipper, opstapper geworden. Nadat hij in 2013 stopte als varend bemanningslid wegens ziekte is hij een jaar secretaris van de plaatselijke commissie geweest. In 2014 is hij helper aan de wal geworden en is dat nog steeds.

 

Willem Koornstra is geen prater, maar hij heeft wel altijd hele goede ideeën. Met zijn nuchtere kijk op zaken is hij voor de schipper een goede gesprekspartner om belangrijke onderwerpen voor het reddingstation te bespreken. Hij is heel bescheiden en staat vooral niet vooraan. Hij is heel scherp op het gebied van veiligheid en techniek en wijst de bemanning erop als zaken beter kunnen. Koornstra wordt door de vrijwilligers van het reddingstation Harlingen ervaren als een hele fijne collega.

Willem is een zelfstandig ondernemer met een eigen scheepstimmerbedrijf. Daarnaast verhuurt hij zeer bijzondere overnachtingsmogelijkheden in Harlingen: een havenkraan, de oude vuurtoren en de historische Engelse reddingboot Lilla Marras. Hiermee zet hij het toch al toeristische en historische Harlingen extra op de kaart. Ook heeft hij een ijssalon gehad, verhuurt hij huisjes en een varende hottub.

 

Willem Koornstra heeft deelgenomen aan 442 acties, waarbij 1401 mensen veilig aan wal werden geholpen.

 

Reddingsacties en hulpverleningen

Hieronder een aantal acties waaraan Willem Koornstra heeft deelgenomen. (Bron: De Reddingboot, verslag van de KNRM voor donateurs).

 

Zwarte Hond

Harlingen 12 oktober 1993

Op 12 oktober 1993 wordt er in een zware westerstorm (10 Bft) alarm geslagen door de schouw Zwarte Hond, die in moeilijkheden gekomen was in de Blauwe Slenk. De schipper, die met 9 passagiers was gaan varen kon de voorspelde windkracht 7 wel aan. Toen de storm tot volle wasdom kwam en aanwakkerde tot windkracht 10, brak de fokkenschoot, die in de schroef belandde. Het anker wilde niet houden door de zware zeegang. De Abt en de Tjerck Hiddes voeren beide uit voor de onfortuinlijke schouw. De Abt voorkwam dat het schip de plaat op zou lopen, terwijl de Hiddes een sleeplijn in gereedheid bracht. Enige tijd later lagen alle boten weer behouden in de Harlinger haven.

 

Jammer

Harlingen 28 juli 1994 - Wind: ZW 6

Uit het rapport van de schipper: Na de melding om 17.25 uur dat er een schip in nood zat bij de BO 31 waren beide reddingboten binnen 7 minuten los van de kant. Het bleek te gaan om een klipperaakje die onderweg is naar een reünie van oude bedrijfsvaartuigen in Harlingen. Door de steile achterin komende zee was het schip voor de schipper niet langer op koers te houden en zou dreigen te stranden. Nadat opstapper Koornstra het roer had overgenomen zag het er allemaal al een stuk minder hopeloos uit. “We hebben vastgemaakt en het aakje in de Zuiderhaven gebracht. De schipper was nog niet eerder op het wad geweest en volgens moeder de vrouw zou dat ook niet meer gebeuren. In het schip was de chaos namelijk compleet. Het kommaliewant aan gruzelementen en wijn en azijn hadden zich op de vloer vermengd. Alleen jammer dat we deze dankbare mensen op het wad niet meer zullen tegenkomen”.

 

Op de Pollendam

Harlingen - 4 juli 1996 - Wind: WZW 7

Het rapport van Harlingen: Op donderdagmiddag rond 13.00 uur werd de bemanning van station Harlingen gealarmeerd door IJmuiden Rescue. Het jacht Mikea, met zes opvarenden aan boord, had varende naast de Pollendam de functie van het roer verloren. Mede door de harde zuidwestenwind verlijerde het jacht snel richting Pollendam. De bemanning had nog 2 ankers uitgebracht om stranding te voorkomen, maar dat mocht niet baten. Na de stranding stak de bemanning een lichtkogel en een handstakel af om aandacht te trekken. Hierop reageerde de charter Neeltje met het alarmeren van de reddingboot van Harlingen via IJmuiden Rescue. Bij het jacht aangekomen werd verbinding gemaakt. Dankzij de enorme manoeuvreerbaarheid van de nieuwe boot was dit, ondanks de zeegang en stroming ter plaatse, geen enkel probleem. Het jacht werd vlot getrokken en richting Harlingen gesleept. Vanwege de achterin komende zee en het ontbreken van het roer werd, om het jacht recht te houden, de stopzak van de reddingboot aan het jacht bevestigd. Op deze wijze werd spoedig de haven bereikt. Hier aangekomen is door de bemanning van de reddingboot Wiecher en Jap Visser-Politiek vervoer naar een jachtwerf geregeld, waar het jacht direct droog gezet kon worden. De opgeluchte bemanning en de dankbare schipper schonken de KNRM € 200,- voor de snelle en professionele hulp welke hun geboden was.

Algemeen Gemeente

Meer nieuws

Monument verbouwen of restaureren?

26-04-2017

HARLINGEN - Gaat u uw monument verbouwen of restaureren?

Jeugd wordt bijgespijkerd op trainingen voetbal driedaagse

26-04-2017

HARLINGEN – Voor de eerste keer organiseert voetbalvereniging fc Harlingen op de sportvelden aan de Oosterparkweg de Univé Voetbaldagen.

Harlingen heeft vier nieuwe leden in de Orde van Oranje Nassau

26-04-2017

HARLINGEN - Woensdag 26 april 2017, een dag voorafgaand de viering van Koningsdag, vindt de jaarlijkse Lintjesregen plaats.

Reacties

Brasserie de Jasmijn Brasserie de Jasmijn Copini Opticiëns Copini Opticiëns Eetcafé Nooitgedagt Eetcafé Nooitgedagt Hotel Café Restaurant "Zeezicht" Hotel Café Restaurant "Zeezicht" De Jager Accountancy B.V. De Jager Accountancy B.V. Strandpaviljoen 't Zilt Strandpaviljoen 't Zilt Harlinger Poffertjeskraam Harlinger Poffertjeskraam Eetcafé De Lachende Koe Eetcafé De Lachende Koe Peter Kuiper, voor oog en oor Peter Kuiper, voor oog en oor Visie Events Visie Events De Lichtboei De Lichtboei Haarmode Cats Haarmode Cats Wereldwinkel Harlingen Wereldwinkel Harlingen Albert Heijn Harlingen Albert Heijn Harlingen Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas Almamater Almamater Hema Harlingen Hema Harlingen VVV-TIP Harlingen VVV-TIP Harlingen IJssalon Min12 IJssalon Min12 Ons Food&Wine Ons Food&Wine Vogelaar Audio Vogelaar Audio Faber Lederwaren en Bijouterieën Faber Lederwaren en Bijouterieën Expert Hogerhuis Expert Hogerhuis Hubo-Faber Hubo-Faber Plus Lunenborg Plus Lunenborg Zwembad Het Derde Haad Zwembad Het Derde Haad Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen Anna Casparii Hotel Café Restaurant Anna Casparii Hotel Café Restaurant Dio Jurien Dio Jurien Maatschap Fysiotherapeuten Harlingen Maatschap Fysiotherapeuten Harlingen Salon & Parfumerie Rona Salon & Parfumerie Rona Atelier de Groot Atelier de Groot Zensa Moda Zensa Moda Harlinger Ondernemersvereniging (HOV) Harlinger Ondernemersvereniging (HOV) Jumbo Olaf Hermus Jumbo Olaf Hermus Joachim de Ruijter Fotografie Joachim de Ruijter Fotografie HoMMM!nga's Fijne Winkeltje HoMMM!nga's Fijne Winkeltje
Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas Eetcafé De Lachende Koe Eetcafé De Lachende Koe Peter Kuiper, voor oog en oor Peter Kuiper, voor oog en oor Eetcafé Nooitgedagt Eetcafé Nooitgedagt Faber Lederwaren en Bijouterieën Faber Lederwaren en Bijouterieën Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen Karsten Wonen Karsten Wonen Atelier de Groot Atelier de Groot Hotel Café Restaurant "Zeezicht" Hotel Café Restaurant "Zeezicht" Almamater Almamater Copini Opticiëns Copini Opticiëns De Jager Accountancy B.V. De Jager Accountancy B.V.