U bent hier: Home Forum Onderwerp voor Forum: Visserijdagen 2012

Onderwerp voor Forum: Visserijdagen 2012

| gearchiveerd onder:

HARLINGEN - Het is nog vroeg maar ik wil dit met jullie delen.

Onderwerp voor Forum: Visserijdagen 2012

Door Henk Prins

Het prachtige feest wordt voor mij altijd een beetje teniet gedaan door de enorm hoeveelheid afval die we dan met z'n allen produceren voornamelijk door die afschuwelijke plastic wegwerpglazen. Persoonlijk vind ik dit niet meer van deze tijd!Maar dit feest daarom over te slaan gaat ook mij te ver.

Waarschijnlijk zijn er meer mensen die er moeite mee hebben de glazen zo op straat te smijten, we zijn toch keurig opgevoed, en moeten het goede voorbeeld geven aan de volgende generatie. Nu wordt dit elke nacht zo goed als mogelijk weer opgeruimd door de gemeente maar toch verdwijnt er een aanzienlijk deel in het water, wat o.a., door het 2x daags spuien via de Tjerk Hiddessluizen, een bijdrage levert aan de vervuiling van onze zeeën.

Zoals u waarschijnlijk allen wel weet hebben we te maken met het fenomeen “Plastic Soup”. Voor degenen die dat niet weten even “Goochelen” of kijk bijvoorbeeld op www.kleanworldwide.nl.

Ik heb het Visserijdagencomité al voorgesteld om biologisch afbreekbare glazen te promoten, echter deze glazen zijn ook niet zo onschuldig als de naam doet vermoeden. Zelf heb ik al meermalen geprobeerd mijn “glas” te laten hervullen, maar daar werkt men liever niet aan mee.

Zou het misschien iets zijn om meer/grotere afvalbakken in te zetten? Of het water van het Franekereind ter hoogte van de eerste brug af te schermen met b.v.een oliekerend scherm zodat de gemeente het water ook eenvoudig schoon kan “vegen”. We hebben nog even de tijd om hierover na te denken dus wie meer/betere ideeën heeft laat het weten. 

Document acties
gearchiveerd onder:

reactie op Henk Prins

Geplaatst door O. Tinga op 28-01-2012 15:10
Henk Prins onze milieuridder van Harlingen klaagt over het gebruik van plastic glazen tijdens de Visserijdagen.
Meneer wil een bepaald soort glazen gebruiken en heeft dit ook al aangekaart bij de organisatie.

Nu heb ik er niet heel veel verstand van, ook niet van het organiseren van de festiviteiten eind augustus, maar ik meende altijd dat de biertenten (en de live-muziek) niet door de organisatie van de Visserijdagen georganiseerd wordt, maar door de kroegen en eettenten in Harlingen. De organisatie van de Visserijdagen heeft hier mijn inziens dus helemaal niet mee van doen en moet de heer Prins zijn morele plannetjes bij de horeca neerleggen.

Zoals ik al zei, ik heb er niet veel verstand van hoe het feest georganiseerd wordt, maar ik geniet ieder jaar weer van het Harlinger feest. Laat de organisatie hun ding doen en zorg ervoor dat de kroegen hun steentje bijdragen aan het schoon houden van de stad.

tall ships feest, bier en afval

Geplaatst door johan van der hoeven op 06-02-2012 10:33
beste o. tinga,

een beetje minder neerbuigend en laatdunkend kan ook wel, dacht ik. etiketten-plakkerij ('onze milieuridder van harlingen'; 'z'n morele plannetjes' en dit soort klanken) heeft met argumenteren niet zo gek veel te maken. ik ken henk prins niet persoonlijk. misschien een voordeel bij het lezen van zijn verhaal. afgezien van organisatorische zaken, proef ik in z'n verhaal een oprechte zorg voor die gigantische vervuiling die we met z'n allen produceren. misschien nog wel schadelijker dan die hele REC ..?!.. ; dat kun je allemaal lekker wegstoppen achter je genot van je feestjes, maar daar help je een volgende generatie al helemaal niet mee.

johan vd hoeven, bierloos en drankvrij burger.

plastic glazen

Geplaatst door Meindert Lodewijks op 28-01-2012 17:26
Een idee welke gelanceerd is door stadgenoot Jan Zweegman en welke is toegepast bij de laatste 2 Engelse Tuinfeesten van de Rotary is de volgende: je gaat werken met een gehard glas welke je eenmalig koopt bij de bar voor bijv. 5 euro oid. Op het moment dat je naar huis gaat lever je hem in en krijg je de 5 euro weer retour. Je moet bij de eerste keer oppassen want als je een rondje geeft van bv. 5 glazen moet je wel 5 x 5 euro betalen en je krijgt als je je eigen glas terugbrengt maar eenmalig je geld terug. Het terrein van de Engelse tuin is de laatste 2 jaar erg schoon. De horeca zal gezamelijk eenmalig kunnen inkopen en er zal een afspraak moeten komen voor wat betreft de inlevering. Men zal het wel met z'n allen eens moeten zijn voor wat betreft voorgaande. Het zou een geweldige vooruitgang zijn. Het is een Zweeds idee.

VD 2012

Geplaatst door anja op 28-01-2012 19:53
Mooi idee wat Meindert noemt, wel een mooi begin vien ik.
Een soort van statiegeld op de bekertjes geven..

We thinken er ook nog wel even verder over na, :)

Rommelglazen

Geplaatst door Chris van Miltenburg op 28-01-2012 20:58
Heu meesen,

Daar elke kroeg sien eigen biermerkje skenkt, evenementenbier, weinug in ut glaske en je mutte ur veul van pisse, hewwe wij, en veulen met ôns al tieden ôns eigen biertsje met in un blikje. Lekker goedkoop, de halve liters vliegen dan oek altied de winkel uut, de lege blikjes samenperse en trug in de rugsak.

Nou, as nou iedereen dat doet, hoeve die tenten ur oek niet meer te staan.
Tot de volgende keer.

Statiegeld en blikjes

Geplaatst door jk op 29-01-2012 12:41
Dat idee van statiegeldglazen zou best eens goed kunnen werken, maar krijg de horeca in Harlingen maar eens op een lijn, lijkt me heel moeilijk! En dat idee van eigen drank van Chris kan nog wel eens het beste zijn: kan mooi alle horeca dicht. Maar wie betaald dan de muziek?

plastic glazen

Geplaatst door Dirk Kracht op 29-01-2012 13:59
Stad schoon? Goed idee!!! Kering in het water is pracht idee.
Hard plastic? slecht idee!!!!!!!!
De ondernemers, die ik ken, vegen hun straatje wel schoon.
Waarom geen hard plastic: kost de ondernemer weer een hoop geld extra.
De ondernemer moet weer extra mensen inhuren om die glazen te spoelen.
De tapper komt in de problemen als hij of zij even geen glazen meer heeft.
Irritaties alom wanneer dit gebeurt. Ook bij de tappers. mensen nemen hun glazen mee naar de volgende locatie, ze hebben er tenslotte voor betaald.
Om een lang verhaal kort te maken "wel eens in de horeca gewerkt?
De horecaondernemers van Harlingen hebben zich al aan genoeg regeltjes te houden, dacht ik zo. Daar hoeven, wat mij betreft niet nog eens meer bij.
Voorkom lange wachttijden bij de barren en houd alles lekker zoals het nu is. Veilige, zachte, altijd schone glazen is gewoon het beste voor allemaal. Dat het in 2012 maar weer een mooi feest mag worden.
Met vriendelijke groet, POWER.

Statiegeld

Geplaatst door Ouwe suuplap op 30-01-2012 13:59
Bekers met statiegeld. TOP IDEE

reactie op Henk Prins

Geplaatst door Tjepke van der Pol op 31-01-2012 10:34
Waardering voor de heer Henk Prins om dit bespreekbaar te maken.

Als het idee gedragen wordt door de ondernemers en bevolking lijkt het mij een uistekend idee om te bekijken hoe we dit probleem kunnen tackelen.

Een schone stad en minder belasting voor het milieu dat wil toch iedereen.

Hieruit blijkt eens te meer dat politici en ambtenaren geen monopolie hebben op het bedenken van (de beste) oplossingen. Wanneer burgers zelf aan het begin staan van ontwikkelingen en daar ook aan kunnen bijdragen, ontstaan er bovendien gedeelde belangen en gezamenlijke verantwoordelijkheden.

visserijdagen 2012

Geplaatst door sjerrie op 20-02-2012 22:32
Statiegeld zou ik niet aan beginnen.
Spontaan een biertje weggeven is er niet meer bij want je betaald nu al 2 euro voor een halve beker schuim en dan nog eens 5 euro statiegeld erbij zeker. Droom lekker verder....

afval

Geplaatst door Henk Bosma op 24-02-2012 00:01
Groene drukte

Bovenstaand artikel over het afval tijdens de Harlinger Visserijdagen deden mij denken aan een colum die ik ooit in 2009 al eens schreef. Enigszins actueel gemaakt vindt u deze hieronder.

Vakantie. Voor velen gaat dat gepaard met groen op een of andere manier. Natuur speelt in elk geval een belangrijke rol in de meeste vakanties. Maar hoe groen is de natuur? In krap 2 jaar Harlingen ondanks al het groen dat aanwezig is niet bepaald een groen idee van natuur gekregen.

De stad blijkt nogal in de ban van de Restafval Energie Centrale. Voor- en tegenstanders van deze afvaloven (zoals het in de volksmond is gaan heten) roepen in media en op andere manieren om het hardst. En waarvoor? Want het lijkt allemaal eigenlijk al wel in kannen en kruiken te zitten, hoe spijtig ook.

Maar als ik dan in het park nabij het zwembad rondwandel of rond de vijver Grettingalaan, dan vraag ik me toch echt af waarom de stad zich zo druk maakt om deze centrale. Want als je het park bekijkt, dan zou je blij worden met zo'n centrale in de buurt. Is er in elk geval een plek waar het afval van de mensen heen kan. Alleen zullen de mensen het dan wel moeten brengen. Want ondanks dat er meerdere in- en uitgangen zijn bij het park, tel ik exact 2 prullenbakken. De gevolgen zijn te zien als ik langs de vijver loop, want zowel in de vijver als aan de rand van de vijver tiert het afval veelal welig. Ook de vijver aan de Grettingalaan kent welgeteld 1 afvalbak, al hebben ze het probleem daar uiteindelijk deels aangepakt door een zitbankje aan een andere zijde van die vijver weg te halen.

Harlingen, maak je niet zo druk om zo'n centrale, maar begin bij het begin. Houd groen groen! Zorg voor plekken waar mensen hun afval kunnen deponeren en voed uw inwoners maar weer eens op. Maar dat begint dan natuurlijk wel door het goede voorbeeld te geven. Dus toch maar dat hele plan REC de prullenbak in...als er tenminste wel voldoende prullenbakken staan in het gemeentehuis!

Evert Heins, Zwolle

Groene drukte/afval

Geplaatst door Henk Prins op 26-02-2012 22:22
Je kunt net zoveel afvalbakken plaatsen als je wilt, het blijft een mentaliteitskwestie.

afval

Geplaatst door Henk Bosma op 27-02-2012 00:09
@Henk Natuurlijk begint het uiteindelijk bij de mensen zelf die het afval niet even in de prullenbak weten te gooien. Want ook op plaatsen waar wel prullenbakken staan, ligt veelal binnen een straal van een meter of 3 nog behoorlijk wat rotzooi. Blijkbaar is 3 meter extra lopen toch teveel moeite...

Nieuw bericht

(Verplicht)
Enter the word