Onderwerp voor Forum: Visserijdagen 2012
| gearchiveerd onder: EvenementenHARLINGEN - Het is nog vroeg maar ik wil dit met jullie delen.
Door Henk Prins
Het prachtige feest wordt voor mij altijd een beetje teniet gedaan door de enorm hoeveelheid afval die we dan met z'n allen produceren voornamelijk door die afschuwelijke plastic wegwerpglazen. Persoonlijk vind ik dit niet meer van deze tijd!Maar dit feest daarom over te slaan gaat ook mij te ver.
Waarschijnlijk zijn er meer mensen die er moeite mee hebben de glazen zo op straat te smijten, we zijn toch keurig opgevoed, en moeten het goede voorbeeld geven aan de volgende generatie. Nu wordt dit elke nacht zo goed als mogelijk weer opgeruimd door de gemeente maar toch verdwijnt er een aanzienlijk deel in het water, wat o.a., door het 2x daags spuien via de Tjerk Hiddessluizen, een bijdrage levert aan de vervuiling van onze zeeën.
Zoals u waarschijnlijk allen wel weet hebben we te maken met het fenomeen “Plastic Soup”. Voor degenen die dat niet weten even “Goochelen” of kijk bijvoorbeeld op www.kleanworldwide.nl.
Ik heb het Visserijdagencomité al voorgesteld om biologisch afbreekbare glazen te promoten, echter deze glazen zijn ook niet zo onschuldig als de naam doet vermoeden. Zelf heb ik al meermalen geprobeerd mijn “glas” te laten hervullen, maar daar werkt men liever niet aan mee.
Zou het misschien iets zijn om meer/grotere afvalbakken in te zetten? Of het water van het Franekereind ter hoogte van de eerste brug af te schermen met b.v.een oliekerend scherm zodat de gemeente het water ook eenvoudig schoon kan “vegen”. We hebben nog even de tijd om hierover na te denken dus wie meer/betere ideeën heeft laat het weten.

Meneer wil een bepaald soort glazen gebruiken en heeft dit ook al aangekaart bij de organisatie.
Nu heb ik er niet heel veel verstand van, ook niet van het organiseren van de festiviteiten eind augustus, maar ik meende altijd dat de biertenten (en de live-muziek) niet door de organisatie van de Visserijdagen georganiseerd wordt, maar door de kroegen en eettenten in Harlingen. De organisatie van de Visserijdagen heeft hier mijn inziens dus helemaal niet mee van doen en moet de heer Prins zijn morele plannetjes bij de horeca neerleggen.
Zoals ik al zei, ik heb er niet veel verstand van hoe het feest georganiseerd wordt, maar ik geniet ieder jaar weer van het Harlinger feest. Laat de organisatie hun ding doen en zorg ervoor dat de kroegen hun steentje bijdragen aan het schoon houden van de stad.